گوشت سینه مرغ بدون استخوان350 گرم

پیاز1 عدد متوسط

نمک1 قاشق چای‌خوری

فلفل سیاه1 قاشق چای‌خوری

شیر2 پیمانه

کره50 گرم

آب2 پیمانه

کشمش100 گرم

برنج2 پیمانه

پودر دارچین 1 قاشق چای‌خوری

زعفران دم‌کرده3 قاشق غذاخوری

پودر هل 1 قاشق مرباخوری

خلال بادام2 قاشق غذاخوری

خلال پسته2 قاشق غذاخوری

گلاب3 قاشق غذاخوری

برنج را از قبل، بدون نمک، حداقل به مدت 2 ساعت بخیسانید. کشمش را هم چند بار آب بکشید و بگذارید خیس بخورد. خلال بادام و پسته را در گلاب بخیسانید. در یک قابلمه مناسب، شیر و آب بریزید و روی حرارت بگذارید تا بجوشد. زمانی که به جوش آمد برنج را به همراه زعفران و نمک اضافه کنید، اجازه دهید به آرامی بپزد تا برنج نرم شود، سپس برنج را در آبکش بریزید (البته در هنگام پخت، تقریبا تمام شیر جذب برنج میشود). در قابلمه ته‌دیگ مورد نظر را بگذارید و برنجی را که آبکش کرده اید روی آن بریزید، سپس 2 قاشق غذاخوری از گلاب را به همراه 50  گرم کره، روی برنج بریزید و اجازه دهید برنج با حرارت ملایم دم بکشد. در ابتدا شعله گاز را زیاد کنید و زمانی که برنج بخار کرد حرارت را کم کنید. بهتر است از یک دم‌کنی مناسب یا پارچه‌ای تمیز برای دم دادن برنج استفاده کنید‌.

پیاز را نگینی خرد کنید و در ماهیتابه با روغن داغ تفت دهید تا بلوری شود، سپس سینه مرغ بی استخوان را به صورت مکعبی تکه کنید و در پیاز تفت دهید تا کمی سرخ شود. نمک، فلفل، زردچوبه و پودر هل را اضافه کنید، درب ظرف را بگذارید تا مرغ به آرامی با آب خودش بپزد و طلایی رنگ شود؛ سپس زعفران دم کرده غلیظ را در اواسط پخت اضافه کنید و اجازه دهید با حرارت ملایم پخته شود.

کشمش و دارچین را در کمی روغن یا کره تفت دهید، خلال پسته و بادام که از قبل در باقیمانده گلاب ها خیس خورده‌اند را در کره تفت دهید. حالا شیرپلو دم کشیده را، در ظرف سرو بریزید و با کشمش، خلال بادام و پسته و مرغ مکعبی سرخ شده تزیین کنید.